رتبه‌بندی شرکت‌ پیمانکاری

رتبه‌بندی شرکت‌ پیمانکاری –  بررسی میزان توانایی شرکت پیمانکاری (براساس نفرات و سوابق آنها ، تجربه کاری و توان مالی) می باشد. این بررسی براساس ضوابط و آیین نامه هایی که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مصوب می شود انجام می گیرد.

رتبه بندی شرکتها در پایه های ۱٫۲٫۳٫۴٫۵٫ انجام می گیرد که پایه ۵ کمترین و ۱ بیشترین پایه است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به شرکتهای پیمانکاری در ۱۱رشته مختلف گواهی صلاحیت اعطا می کند که عبارتند از:

  • ساختمان و ابنیه
  • راه و باند
  • صنعت و معدن
  • تاسیسات
  • کشاورزی
  • آب و فاضلاب
  • مرمت آثار باستانی
  • کاوش‌های زمینی
  • ارتباطات
  • نفت و گاز
  • نیرو (برق)

جهت اخذ رتبه در پایه ۵ ، شرکت بعد از رعایت کردن تمامی شرایط ثبت شرکت می بایست امتیاز نفرات را برای رشته درخواستی به صورت مجزا داشته باشد که محاسبه این امتیاز براساس مدرک تحصیلی و سابقه بیمه تامین اجتماعی اعضای هیات مدیره انجام می گیرد

اخذ رتبه پیمانکاری

رعایت کردن قوانین و ضوابط در خصوص امن بودن و حفاظت بهداشتی و فنی پروژه توسط پیمانکار طبق خواسته ی کارفرما
وظیفه ی پیمانکار این است که کارگاه را با سرعت بیشتر و در زمانی که کارفرما میخواهد مجهز نماید
پیمانکار موظف است طبق شرایط رتبه بندی شرکتها با استفاده از هزینه ی خود تجهیزات موقت کارگاه همچنین ساختمان آن را بیمه کند.
کارفرما برای گرفتن انشعاب برق گار آب تلفن و مجوز ها باید پیمانکار را به سازمانها معرفی نماید.

مدارک جهت اخذ رتبه ۱ تا ۴ پیمانکاری
کپی برابر اصل مدارک شرکت
اظهارنامه و اساس نامه و سایر مدارک ثبتی شرکت سهامی خاص یا  مسئولیت محدود (شامل تقاضانامه و..)
کپی مدارک صاحب امتیازان
تصویر موافقت نامه ها
تهیه سربرگ شرکت
اظهار نامه مالیاتی

رتبه بندی پیمانکار چیست ؟

معیاری برای اینکه یک شرکت در رقابت با شرکتهای دیگر خود را نشان داده و بتواند توان خود را در زمینه های مالی، اجرایی، علمی، و…به اثبات برساند رتبه بندی گفته می شود. با بالا رفتن رتبه یک شرکت، در حقیقت آن شرکت شناخته تر شده و می تواند نظر پروژه های اجرایی و سرمایه گذاری را به خود معطوف ساخته و در پروژه های بزرگ دولتی و خصوصی مشارکت داشته باشد.

شرکت های مرتبط با امور پیمانکاری در زمینه هایی مانند پروژه های عمرانی، ساخت و ساز و نظارت بر امور فنی مهندسی مرتبط با ساخت و ساز فعالیت می کنند. هم چنین برخی از این شرکت ها به عنوان واسط و ناظر بین امور پیمانکاران و کارفرمایان انجام وظیفه می کنند.

به مجموعه فعالیتهایی که اشخاص حقیقی و حقوقی با عقد قراردادهایی با دیگر افراد برای انجام اموری از قبیل، طراحی، ساخت، نصب، حمل و نقل، فعالیتهای عمرانی و غیره انجام می دهند، پیمانکاری یا کنترات گفته می شود. شرکت هایی که به صورت جمعی و مشارکتی این امور را انجام می دهند، شرکت های پیمانکار خوانده می شوند. رتبه بندی را می توان معیار استاندارد و مهمی جهت اندازه گیری تواناییهای یک شرکت دانست که براساس سطح کیفی و کمی آنها تعیین می شود.

فاکتورهای مورد نظر برای رتبه بندی، براساس ابلاغیه معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری می باشد.

معیارهای تعیین رتبه های پیمانکار براساس قراردادهای قبلی آنها، سطح امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص و فعال و غیره می باشد. بر مبنای رتبه بندی، شرکت های پیمانکار در رتبه های ۱ تا ۵ قرار می گیرند. رتبه ۱ بالاترین رتبه و رتبه ۵ پایین ترین رتبه می باشد.

لذا هر شرکت بعد از ثبت، اقدام به رتبه بندی براساس ابلاغیه فوق می نماید؛ تا از این طریق بتواند قابلیت های اقتصادی، مهندسی، فنی و اجرایی خود را به رقبا نشان داده و با کسب رتبه بالا، در عرصه رقابت با سایر شرکت ها موفق تر عمل نماید.در این نوشتار سعی شده است اخذ رتبه پیمانکار و همچنین شرایط لازم برای انجام این رتبه بندی و مدارک لازم تشریح گردد.

شرکتها را در دو دسته کلی می توان تقسیم بندی نمود:

شرکتهای پیمانکار
شرکتهای مشاور

طراحی و پیاده سازی توسط وب راد

Call Now Button